Jak stworzyć treści na bloga firmowego, które docenią twoi odbiorcy i wyszukiwarka Google?

Jak stworzyć treści na bloga firmowego, które docenią twoi odbiorcy i wyszukiwarka Google?

Praktycznie każdy zna dwa sposoby na prowadzenie firmowego bloga. Pierwszy z nich to totalny spontan: piszesz wtedy, gdy znajdziesz na to czas (czyt. rzadko i nieregularnie), na temat, który akurat wyda ci się interesujący lub potrzebny (czyt. bez ładu i składu). Drugi polega na stworzeniu kalendarza publikacji i systematycznym wrzucaniu na bloga kolejnych artykułów. Jednak jest jeszcze jedna metoda tworzenia treści na bloga firmowego, którą docenią i odbiorcy, i wyszukiwarka Google. Polega ona na zaprojektowaniu tzw. klastra tematycznego, czyli serii artykułów, które wyczerpują dane zagadnienie. Przyjrzyjmy się bliżej, czym są klastery tematyczne i dlaczego warto je tworzyć zamiast publikowania zwykłych artykułów blogowych.

Czym jest klaster tematyczny?

Klaster tematyczny to sposób planowania i układania treści na stronie www i blogu firmowy. Składa się z grupy powiązanych ze sobą artykułów na jeden konkretny temat. Rdzeniem klastra tematycznego jest strona www, na której znajduje się rozbudowany tekst poruszających dane zagadnienie. Co ważne, strona ta pełni funkcję strony sprzedażowej. Dodatkowo z takiej strony, nazywanej stroną filarem (z ang. pillar page), wychodzą linki do pozostałych, bardziej szczegółowych artykułów, które razem tworzą spójny klaster tematyczny. Z kolei te bardziej szczegółowe treści linkują do strony filarowej, a także do siebie nawzajem.

Wydaje ci się, że blogi firmowe to przeżytek? Poznaj 7 powodów, dla których warto prowadzić bloga firmowego.  

Z jakich elementów składa się klaster tematyczny?

Wiesz już, czym jest klaster tematyczny. Przyjrzyjmy się teraz, jakie elementy wchodzą w jego skład. Są to:

  • słowo kluczowe,
  • strona filar (pillar page, money page),
  • strony wspomagające (supporting pages),
  • wewnętrzne linkowanie.

Słowo kluczowe określa temat całego klastra tematycznego. Jest to fraza, po której twoja strona www będzie wyszukiwana w Google. Wokół tego słowa kluczowego koncentrują się poszczególne artykuły tworzące klaster tematyczny.

Strona filar to strona, która chcesz wypromować tak, aby zajmowała wysokie miejsce w wyszukiwarce. To na niej mają znaleźć się wszystkie informacje na dany temat związany z wybranym słowem kluczowym. Treści na stronie filarowej muszą być spójne i docierać do odbiorców na różnych poziomach świadomości (czyli tych, którzy dobrze wiedzą, czego chcą, jak i takich, którzy jeszcze nie zdają sobie sprawy, czego potrzebują).

Na stronie filarowej znajdują się linki do poszczególnych stron wspomagających. Jednak co najważniejsze, to tu znajduje się CTA, zachęcające do zakupu produktu czy zamówienia usługi. Stąd też określenie money page, ponieważ to bezpośrednio dzięki tej stronie zarabiasz.

Strony wspomagające to dodatkowe treści marketingowe, za pomocą których pogłębiasz i rozwijasz informacje dostępne na stronie filarowej. Każdy taki artykuł dotyczy jakiegoś zagadnienia, związanego z głównym tematem, który omawiasz bardziej szczegółowo, niż ma to miejsce na stronie filarowej.

Co ważne, treści na stronach wspomagających nie mogą odciągać ruchu od strony filarowej, tylko mają go wspierać. Z tego też powodu artykuły te powinny dotyczyć tego samego nadrzędnego tematu, co strona filarowa, ale z wykorzystaniem bardziej szczegółowych fraz kluczowych, np. z uwzględnieniem długiego ogona.

Wewnętrzne linkowanie to niezbędny element klastra tematycznego, który łączy poszczególne podstrony
w całość. Zasada jest prosta: strona filar linkuje do poszczególnych stron wspomagających, które bardziej szczegółowo omawiają dany temat. Z kolei strony wspomagające linkują do strony filarowej oraz kilku innych stron wspomagających. W ten sposób wewnętrzne linkowanie tworzy klaster tematyczny, który stanowi spójną bazę wiedzy na dany temat.

Publikujesz dla potencjalnych zysków, czy to sztuka dla sztuki? Sprawdź, jak dobrze prowadzić bloga firmowego.

Dlaczego warto tworzyć klastry tematyczne na blogu firmowym?

Tworzenie klastra tematycznego może ci się wydawać czasochłonne i skomplikowane. A wraz z tym, możesz mieć wątpliwości, czy w ogóle warto poświęcać swoje zasoby na tworzenie treści w taki właśnie sposób. Przyjrzymy się zatem, dlaczego warto tworzyć klastry tematyczne na blogu firmowym

1. Zwiększysz ruch na stronie www

Przede wszystkim dobrze zaprojektowany klaster tematyczny przekłada się na większy ruch na twojej stronie www. W jaki sposób?

Otóż każdy z tekstów, składających się na klaster tematyczny prowadzi do strony, na której twój klient może dokonać zakupu. Poza tym dobrze zaprojektowana seria artykułów na dany temat trafia do odbiorców na różnych poziomach świadomości. I tych, którzy szukają konkretnego rozwiązania, i takich, którzy dopiero zdają sobie sprawę, że mają problem do rozwiązania.

2. Dajesz się poznać klientowi i zdobywasz jego zaufanie

Wewnętrzne linkowanie pomiędzy poszczególnymi artykułami sprawia, że odbiorcy coraz lepiej poznają twoją markę. Dzięki temu zmieniasz zimny ruch na ciepły, a to przybliża potencjalnych klientów do złożenia zamówienia poprzez stronę filarową

3. Budujesz autorytet swojej strony firmowej

Klastry tematyczne sprawiają, że dana strona internetowa ma większy autorytet. Po prostu tworząc wiele artykułów na dany temat, Google ocenia twoją stronę jako ekspercką i wyżej pozycjonuje ją w wynikach wyszukiwania.

Chcesz, żeby twój blog firmowy przekładał się na realne zyski? W takim razie w pierwszej kolejności stwórz klaster tematyczny, składający się ze strony filarowej i stron wspomagających. Oczywiście później możesz obudowywać go kolejnymi artykułami lub publikować treści, których nie da się jednoznacznie połączyć z klastrem. Możesz również opublikować kilka klastrów tematycznych, ale to już zależy od specyfiki branży, w której działasz. I pamiętaj, nie musisz samodzielnie tworzyć klastrów tematycznych. Skontaktuj się ze mną, a pomogę ci w zaprojektowaniu takiego klastra, a także stworzę wszystkie potrzebne treści.

Dodaj komentarz