<strong>Evergreen content — jak tworzyć uniwersalne treści na bloga?</strong>

Evergreen content — jak tworzyć uniwersalne treści na bloga?

Nie da się ukryć, że praca nad blogiem jest czasochłonna i wymaga dużego zaangażowania. Warto zatem, aby była ona jednocześnie opłacalna. Jak to zrobić? Zadbaj, aby na twoim blogu regularnie pojawiały się treści typu evergreen, które będą cieszyły się dużym zainteresowaniem odbiorców i zawsze będą generowały spory ruch na stronie. Innymi słowy, sprawdź, jak tworzyć uniwersalne treści na bloga swojej marki.

Czym są treści typu evergreen content?

Evergreen content to rodzaj ponadczasowych treści, które mają na celu generowanie ruchu na stronie przez wiele miesięcy, a nawet lat od momentu publikacji. Określenie „evergreen”, czyli „wiecznie zielone” oznacza, że tego typu treści są niejako wiecznie żywe. Dlatego też treści evergreen powinny zawierać uniwersalne informacje i porady, które pozostają aktualne, pomimo upływającego czasu. 

Pod tym względem artykuły evergreen są przeciwieństwem wpisów newsowych, które wprawdzie na początku ściągają spory ruch na stronę, ale szybko tracą na aktualności. Natomiast dobrze zaprojektowane treści evergreen będą każdego miesiąca pracowały na twoją pozycję w wynikach wyszukiwania Google.

➡️ Zastanawiasz się, czy blog firmowe mają jeszcze przyszłość? Poznaj 7 powodów, dla których warto prowadzić bloga firmowego.

Jakie są rodzaje treści evergreen?

Najważniejszą zaletą treści evergreen jest ich niezmienna aktualność. Zatem evergreen content to rodzaj takich artykułów jak:

  • treści poradnikowe,
  • artykuły z listą,
  • artykuły instruktażowe,
  • raporty branżowe,
  • wywiady i artykuły odnoszące się do autorytetów w branży,
  • case study,
  • artykuły typu „Czym jest…?”,
  • artykuły typu „Dlaczego…?”,
  • recenzje produktów,
  • infografika z interesującymi danymi.

Evergreen content — przykłady

Content evergreenowy jest aktualny zawsze niezależnie od pory roku czy trendów. W praktyce oznacza to, że takie treści charakteryzują się dużą popularnością w wynikach wyszukiwania przez długi czas. Przykładem treści evergreen są:

  • jak ugotować makaron al dente,
  • jak wybrać mieszkanie,
  • makijaż do pracy,
  • jak otrzymać kredyt hipoteczny,
  • instrukcja obsługi narzędzi,
  • porady dotyczące ćwiczeń.

Tego typu treści są cały czas wyszukiwane przez użytkowników. Co w takim razie NIE JEST treścią evergreenową? Będą to artykuły typu:

  • najmodniejsze fryzury w 2022 roku,
  • zapowiedź nowości na Netflixie,
  • opis najnowszej promocji bankowej.

Powyższe treści mogą być bardzo popularne, ale tylko przez krótki czas. Z czasem ich częstotliwość ich wyszukiwania będzie spadać. Oczywiście i takie treści warto umieszczać na firmowym blogu. Niemniej jednak ich przeznaczenie jest inne niż w przypadku treści evergreen.

Dodam jeszcze, że treści sezonowe również nie są evergreenowe, ponieważ ich wyszukiwanie rośnie i spada
w zależności od zainteresowania tym tematem. Dlatego też takie tematy jak:

  • mistrzostwa świata w piłce nożnej,
  • makijaż sylwestrowy,
  • przepis na świąteczny żurek,
  • prezent na walentynki,
  • pomysły na majówkę.

nie są uznawane za evergreen content. Podkreślmy to jeszcze raz: zainteresowanie evergreen content jest
w miarę stabilne, podczas gdy popularność innych treści rośnie i maleje w zależności od sezonu, lub tylko maleje z biegiem czasu. 

➡️ Czy wiesz, czym jest klaster tematyczny? Sprawdź, jak stworzyć treści na bloga firmowego, które docenią twoi odbiorcy i wyszukiwarka Google.

Dlaczego warto tworzyć treści typu evergreen content?

Treści typu evergreen to idealne połączenie dostarczania wartości odbiorcom oraz działania wpływającego pozytywnie na pozycjonowanie twojej strony w Google. Jak to działa?

Przede wszystkim evergreen content jest na tyle uniwersalny, że informacje zawarte w takim artykule pozostają aktualne przez wiele miesięcy, a nawet lat. A to oznacza, że możesz taki tekst regularnie recyklingować
i przypominać o nim przy różnych nadających się do tego okazjach. Przepis na zupę dyniową możesz przypominać co jesień, a sprawdzone pomysły na majówkę pod koniec każdej zimy.

Po drugie, treści evergreen budują twój autorytet. Poradniki i inne teksty eksperckie po prostu muszą znaleźć się na twoim blogu, jeśli chcesz uchodzić za specjalistę w swojej branży. Nie ma przy tym znaczenie, że twoja konkurencja już stworzyła milion artykułów na ten temat. Jeśli potencjalny klient zagląda na twoją stronę, zadbaj o to, aby znalazł na niej wszystko, czego potrzebuje, a nie zmuszaj go do odwiedzin u konkurencji.

Wartościowe teksty na blogu powinny podbijać serca potencjalnych klientów, ale i Google. I do tego idealnie nadaje się właśnie evergreen content. Przede wszystkim takie teksty pracują jako źródło zdobywania linków zwrotnych. Treści te są na tyle uniwersalne, a ich wartość z zasady jest ponadczasowa, że inni chętnie będą powoływać się na twój wpis. A dodajmy, że linkowanie zewnętrzne to jedno z podstawowych działań, które wpływają na twoją pozycję w wynikach wyszukiwania. O ile oczywiście taki artykuł jest odpowiednio przygotowany. Przyjrzyjmy się zatem, jak stworzyć ponadczasowy evergreen content, który będzie pracował na ciebie latami. 

Jak tworzyć treści evergreen?

Treści evergreen to przydatna baza wiedzy dla twoich potencjalnych klientów. Jednocześnie to właśnie tego typu artykuły mają generować organiczny ruch na twojej stronie. Dlatego dobór treści evergreenowych powinien być dobrze przemyślany i wpisywać się w strategię content marketingową twojej marki. Jak zatem podejść do tworzenia treści typu evergreen?

Dobierz słowa kluczowe

Twoim pierwszym krokiem powinno być ustalenie słów kluczowych, na których zbudujesz tekst. To właśnie po tej frazie ma odnaleźć cię czytelnik w Google, dlatego też zastanów się i przeanalizuj, co wpisze on
w wyszukiwarkę, poszukując informacji na dany temat. Na tym etapie możesz także podejrzeć konkurencję,
by przekonać się, jak ona podeszła do tego tematu. Jednak twoim celem nigdy nie powinno być kopiowanie cudzych treści. Wprost przeciwnie, dzięki analizie dotychczasowych artykułów na ten temat, możesz podejść do niego nieco inaczej niż wszyscy.  

Zadbaj o formę treści

W przypadku artykułów przeznaczonych dla użytkownika liczy się nie tylko wartościowa treść, ale i forma. Dlatego też podziel artykuł na akapity, stosuj śródtytuły, wypunktowania czy pogrubienia. Do tego zadbaj
o odpowiednią wielkość czcionki i kolor fontów. Wszystko po to, aby tekst był jak najbardziej czytelny i nie męczył odbiorcy. Wierz mi, zbity blok tekstu odstraszy nawet najbardziej zdesperowanego poszukiwacza informacji.

Dodaj linki

Jeśli twój tekst ma znaleźć się na pierwszej stronie wyszukiwarki Google, muszą do niego prowadzić linki
ze stron zewnętrznych. W przypadku wartościowych treści takie linki zewnętrzne zaczną pojawiać się naturalnie, gdy inni będą polecać twój artykuł. Jednocześnie możesz użyć w tym celu artykułów sponsorowanych czy wpisów gościnnych na innych blogach. Do tego nie zapominaj o linkowaniu wewnętrznym. Polega ono na umieszczaniu linków do poszczególnych artykułów w treści wpisów blogowych. Z jednej strony jest to działanie na korzyść odbiorców, ponieważ wskazujesz im, gdzie powinni zajrzeć, jeśli chcą pogłębić wiedzę na interesujących ich temat. Z drugiej, dodatkowo pokazujesz Google, o czym jest twoja strona, przez co poprawi się jej pozycja w wyszukiwarce na daną frazę kluczową.

Unikaj clickbaitów

Evergreenowe treści spełniają swoje zadanie, o ile faktycznie zapewniają odbiorcy merytoryczne i wartościowe informacje. Clickbaitowe tytuł sprawdzi się tylko na krótką metę, a potencjalny czytelnik drugi czy trzeci raz się na niego nie nabierze. Zresztą z czasem wychwyci to również Google, które odnotuje, że czytelnicy po wejściu na twoją stronę szybko z niej wychodzą. W rezultacie przyniesie ci to straty. Z tego względu w przypadku evergreenowych artykułów unikaj clickbaitów, a w zamian dostarczaj odbiorcy informacji, które obiecałeś
w nagłówku i leadzie. Co oczywiście nie oznacza, że nie powinieneś zadbać o to, aby taki nagłówek i wstęp był chwytliwy.

I jeszcze jedna uwaga. Tworząc ponadczasowy i unikalny artykuł, unikaj zamieszczania w nim treści czy haseł, które akurat są modne. Po prostu tego typu artykuły to nie miejsce na real time marketing, ponieważ z biegiem czasu niewiele osób będzie pamiętać, czym był „ostry cień mgły” itd. Zamiast tego postaw na ponadczasowe przykłady, które będą zrozumiałe dziś, za miesiąc, czy za kilka lat.

➡️Nie wiesz, jak sprawić, aby twój artykuł porywał czytelnika? Sprawdź, jak stworzyć artykuł na bloga firmowego, który chętnie się czyta.

Jak sprawić, aby treści evergreen pozostały aktualne przez długi czas?

Jak już wiesz, evergreen content ma charakter ponadczasowy. Dzięki temu raz opublikowany artykuł generuje ruch przez wiele miesięcy, a nawet lat, ponieważ użytkownicy internetu nieustannie poszukują treści na dany temat. Nie oznacza to jednak, że raz stworzony artykuł opublikujesz i po prostu o nim zapomnisz. Wprost przeciwnie, jeśli z treści evergreenowych chcesz wycisnąć jak najwięcej, regularnie do nich wracaj. Jak?

Aktualizuj

Po pierwsze zadbaj o aktualizację takiego artykułu. „Ale jak to?” – możesz zapytać. Czy chwilę temu sama nie pisałam, że treści evergreen nie powinny same z siebie być zawsze aktualne? Jak najbardziej. Tylko że z czasem mimo wszystko część umieszczonych tam informacji może się zdezaktualizować. Podam ci przykład.

Załóżmy, że na swoim blogu umieściłaś poradnik, jak ugotować makaron al dente. Jako przykład podałaś makaron firmy X, jednak po jakimś czasie firma ta znika z polskiego rynku. Warto w takim przypadku podmienić markę makaronu, o którym piszesz. 

Albo stworzyłaś artykuł na temat wyboru najlepszego mieszkania, gdzie podawałaś przykładowe ceny za m2. Warto raz na jakiś czas sprawdzić, czy nadal są one aktualne. I choć z jednej strony cena ta nie ma większego znaczenia w kontekście samych porad, to jednak jeśli będzie oderwana od rzeczywistości, to cały artykuł będzie wydawał się przestarzały. To dlatego warto raz na jakiś czas powrócić do starszych treści i edytować te fragmenty, które straciły na aktualności.

Poza tym aktualizacja treści evergreenowych to także wymiana nieaktywnych linków czy banerów, które znajdują się na stronie z artykułem.

Przypominaj odbiorcom o jego istnieniu

Po drugie, skoro raz napracowałaś się nad danym tekstem, warto o nim co jakiś czas przypominać. W końcu, jeśli rozwijasz swoją markę, co chwilę trafiają do ciebie nowi odbiorcy, którzy jeszcze go nie czytali. Dzięki temu nie musisz cały czas tworzyć tylko nowych treści. Planując swój kalendarz publikacji, uwzględnij w nim recykling już stworzonych tekstów i dawaj im drugie, trzecie i kolejne życie. 

Odsyłaj

Po trzecie, artykuły typu evergreen content z czasem staną się całkiem sporą bazą wiedzy. Jak to wykorzystać? Gdy potencjalny klient poprosi cię o wyjaśnienie jakiegoś zagadnienia, możesz odesłać go bezpośrednio
do twojego artykułu. Dzięki temu nie tracisz czasu na wielokrotne tłumaczenie tego samego zagadnienia
od początku, kierujesz odbiorców na swoją stronę www, generując tym samym dodatkowy ruch i jednocześnie budujesz pozycję eksperta.

Wykorzystuj na różne sposoby

Po czwarte, wartościowy artykuł evergreen może stanowić podstawę do tworzenia kolejnych treści. Na postawie jednego tekstu możesz nagrać wideo, stworzyć post karuzelowy bądź infografikę lub nagrać podcast. Czyli całą masę treści, dzięki którym dotrzesz do swoich odbiorców. I które również możesz wykorzystywać wielokrotnie.

Nie da się ukryć, że prowadzenie firmowego bloga wymaga czasu, zaangażowania i pieniędzy. Kluczowe jest, aby ta inwestycja nie poszła na marne, a raz stworzone treści żyły jak najdłużej i pracowały na wysoką pozycję twojej strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Na tym właśnie polega evergreen content, czyli artykuły, które pozostają aktualne przez kilka lat. Zadbaj, aby tego typu treści regularnie pojawiały się na twoim blogu. Nie masz czasu na tworzenie treści blogowych? Napisz do mnie na kontakt@mocslowa.com.pl i powiedź mi, co mogę dla ciebie napisać.

Dodaj komentarz